Τετάρτη 20 Αυγούστου 2014

Τι κοινό μπορεί να έχει μια πυγολαμπίδα κι ένα παιδί;


  Το μικροσκοπικό αυτό έντομο, που την ημέρα ίσως μοιάζει αδιάφορο ως προς τα χαρακτηριστικά του, έχει την ιδιαιτερότητα να εκπέμπει το βράδυ θερμότητα και φως από την ουρίτσα του. Ας προχωρήσουμε τώρα σε μια αναλογία θεωρώντας το φως αυτό σύμβολο για κάθε κλίση, ταλέντο, γνώση, προτέρημα κι αρετή ενός παιδιού. Όπως, λοιπόν, η πυγολαμπίδα αποκαλύπτει το χάρισμά της μόνο τη νύχτα, έτσι και κάποιο παιδί ίσως χρειάζεται τον κατάλληλο χρόνο για να εμφανίσει τα θετικά του γνωρίσματα. Κι όπως η πυγολαμπίδα "κρύβει" το φως της στην ουρά της, έτσι κι ένα παιδί μπορεί να αναδείξει αναπάντεχα πλεονεκτικό κάποιον τομέα δραστηριότητας. Άρα, αν πραγματικά μας ενδιαφέρει να δούμε το "φως" του και να το αξιοποιήσουμε, χρειάζεται να φανούμε υπομονετικοί κι επίμονοι, γιατί ό,τι δε φέγγει άμεσα κι αμέσως δε σημαίνει ότι δεν είναι και φωτεινό.

Τρίτη 19 Αυγούστου 2014

Θεατρικό παιχνίδι.

  Ας ξεκινήσουμε από μια απόπειρα ορισμού του θεατρικού παιχνιδιού, που είναι πραγματικά δύσκολη, καθώς το θεατρικό παιχνίδι είναι πολυδιάστατο και πολυσύνθετο. Αφορά λοιπόν παιχνίδια του σώματος που σχετίζονται με το ρυθμό, την προσοχή, τη μνήμη, τη μίμηση, το λόγο αλλά περιλαμβάνει και τη δραματοποιημένη αφήγηση. Έχει πάντα ένα στόχο, που τον έχει ορίσει από πριν ο εμψυχωτής-εκπαιδευτικός, αλλά αποτελεί δημιουργική δραστηριότητα στην οποία το παιδί μπορεί να διαλέξει μόνο του ένα ρόλο κι έναν τρόπο επικοινωνίας κι έκφρασης. Σκοπός του θεατρικού παιχνιδιού δεν είναι να δημιουργήσει παιδιά-ηθοποιούς αλλά να αξιοποιήσει για την εκπαιδευτική διαδικασία την έμφυτη στα παιδιά τάση μίμησης, ώστε να επιτευχθεί εύκολα και δημιουργικά η μάθηση και η ενίσχυση της αυτοπεποίθησης των παιδιών.
 Βασικές τεχνικές του θεατρικού παιχνιδιού είναι η σωματική έκφραση, οι αυτοσχεδιασμοί, η εκμετάλλευση του τυχαίου, τα κωμικά στοιχεία, η μάσκα και η κούκλα, η παντομίμα και τα στοιχεία γκροτέσκο, που αντλούν στοιχεία από το χώρο του ανεξήγητου. Μέσα από αυτές τις τεχνικές και με θεματολογία παρμένη από παντού, τα παιδιά περνούν από τρεις ή τεσσερις φάσεις οι οποιές είναι: 
α) απελευθέρωση από δισταγμό και αναστολές μέσα από κινήσεις του σώματος, β) αναπαραγωγή δράσης μέσα από παιχνίδι ρόλων ανάμεσα στα παιδιά, τα οποία διαμορφώνουν ένα περιβάλλον δράσης μέσα από διαλόγους που τα ίδια συνθέτουν, γ)σκηνικός αυτοσχεδιασμός μέσα από τη σύνθεση σκηνών για το θέμα που επέλεξαν, 
δ) ανάλυση συζήτηση του θέματος και των δραστηριοτήτων. Η τελευταία αυτή φάση είναι προαιρετική και αφήνεται στη διακριτική ευχέρεια του εμψυχωτή-εκπαιδευτικού να αποφασίσει αν θα την εντάξει.
  Στο θεατρικό παιχνίδι ο εμψυχωτής-εκπαιδευτικός είναι πάντα παρών αλλά δεν επιβάλλεται. Επινοεί δραστηριότητες και τρόπους έκφρασης αλλά ακολουθεί τα παιδιά. Συμμετέχει παίζοντας κι όχι διδάσκοντας. Δε διστάζει να αφεθεί κι αυτός ελεύθερος να συγκινηθεί, να απελευθερωθεί και να βιώσει τα δρώμενα όπως τα παιδιά.
  Το θεατρικό παιχνίδι είναι ένα πολύ σημαντικό εργαλείο στα χέρια των παιδαγωγών, ώστε να επιτύχουν τη συμμετοχή και τη δημιουργική εμπλοκή των παιδιών σε κάθε εκπαιδευτική διαδικασία. Πάνω από όλα όμως είναι μια εμψυχωτική δραστηριότητα, που στοχεύει στην ενίσχυση της αυτοπεποίθησης των παιδιών και στην εξασφάλιση των συνθηκών εκείνων που θα τα κάνουν να νιώσουν ασφάλεια κι ευχαρίστηση τόσο από τον ίδιο τους τον εαυτό όσο κι από την αλληλεπίδρασή τους με την ομάδα τους.
Γι'αυτό κι εμείς φέραμε το θεατρικό παιχνίδι στη Νέα Σμύρνη, στο χώρο της Πυγολαμπίδας, στη διεύθυνση Ομήρου 70, στην πλατεία Νέας Σμύρνης. Εκεί τα παιδάκια ήδη από την ηλικία των 2,5 ετών μπορούν να απολαύσουν όλες τις δραστηριότητες θεατρικού παιχνιδιού και να ψυχαγωγηθούν με αυτές. Σας περιμένουμε στην Πυγολαμπίδα. ΤΗΛ. 211.4039129.

Κυριακή 10 Αυγούστου 2014

Η σπουδαιότητα της μουσικοκινητικής αγωγής.

  Η καλλιέργεια της αισθητικής των παιδιών πραγματοποιείται και μέσω της εισαγωγής της μουσικής αγωγής στις παιδικές δραστηριότητες. Με αυτόν τον τρόπο τα παιδάκια αρχίζουν να αντιλαμβάνονται σταδιακά το ρυθμό, την ένταση, το ηχόχρωμα της μουσικής, τη διάρκεια και τους διαφορετικούς τόνους των ήχων. Με λίγα λόγια εξοικειώνονται με βασικές έννοιες της μουσικής, ενώ ταυτόχρονα ενθαρρύνεται η δημιουργικότητα κι αναπτύσσεται η φαντασία τους. Οι μουσικοκινητικές δραστηριότητες και τα παιχνίδια βοηθούν τα παιδιά να συντονίζουν τις κινήσεις τους, να εκφράζονται ελεύθερα και δημιουργικά, ενώ ταυτόχρονα τους καλλιεργούν την κοινωνική αρετή της συνεργασίας, αλλά και τον αυτοέλεγχο. Οι μουσικοκινητικές δραστηριότητες και τα μουσικά παιχνίδια ποικίλλουν και αφορούν κυρίως τη φωνή, το τραγούδι, την κίνηση, τη χρήση μουσικών οργάνων, τη δημιουργία και την ακρόαση μουσικής, τη μίμηση και τη δραματοποίηση. Ήδη από την προσχολική ηλικία είναι πολύ ωφέλιμο για τα παιδιά να εντάσσονται σε ομάδες μουσικοκινητικής αγωγής, ώστε να ανακαλύψουν νέες δυνατότητες εμπειριών και σχέσεων.
  Γι΄αυτό κι εμείς φέραμε τη μουσικοκινητική αγωγή στη Νέα Σμύρνη. Ο χώρος της Πυγολαμπίδας αναγνωρίζοντας τη σημασία της μουσικοκινητικής αγωγής φιλοξενεί τμήματα για παιδάκια ήδη από 18 μηνών. Σε αυτά η παιδαγωγός πραγματοποιεί πολλά μουσικά παιχνίδια και δραστηριότητες, που αναδεικνύουν και καλλιεργούν τις κλίσεις των παιδιών, τα ενθαρρύνουν και τα βοηθούν να κοινωνικοποιούνται. Ελάτε να γνωριστούμε στο χώρο της Πυγολαμπίδας στη διεύθυνση Ομήρου 70, στην πλατεία της Νέας Σμύρνης. Τηλέφωνο: 211.4039129.
Σας περιμένουμε με χαρά...

Ψυχοκινητική αγωγή: έννοια και σημασία.


  Ο όρος, αν και αρκετά παρεξηγημένος, δημιουργήθηκε για να εκφράσει τη σύνδεση της ψυχής, με την έννοια των σκέψεων και των συναισθημάτων, και των κινήσεων με τις οποίες εκδηλώνονται οι σκέψεις και τα συναισθήματα. Δηλώνει δηλαδή την αλληλεπίδραση των σκέψεων-συναισθημάτων και των σωματικών-κινητικών διεργασιών. Θα αντιληφθούμε καλύτερα αυτή τη σχέση ψυχικής και σωματικής κατάστασης, αν συλλογιστούμε πόσο γρήγορα χτυπά η καρδιά μας όταν βιώνουμε μια έντονη στιγμή άγχους ή φόβου και πόσο δυνατοί νιώθουμε, όταν σημειώνουμε κάποια επιτυχία. Ο τρόπος λοιπόν με τον οποίο κινούμε το σώμα μας εκφράζει συνειδητά ή ασυνείδητα τον τρόπο που σκεφτόμαστε κι αισθανόμαστε.
  Η σοβαρότητα λοιπόν της ψυχοκινητικής αγωγής επιβάλλει την πρώιμη επαφή των παιδιών με τις αρχές και τις μεθόδους της, ώστε να επιτευχθεί η αρμονική ανάπτυξη κι εξέλιξη της προσωπικότητάς τους και η καλλιέργεια των κινητικών τους δεξιοτήτων. Από πολύ μικρή ηλικία τα παιδιά μέσω των ψυχοκινητικών δραστηριοτήτων γνωρίζουν το σώμα τους και τις κινητικές του δυνατότητες, αντιλαμβάνονται τις ιδιότητες των υλικών που χρησιμοποιούνται και δημιουργούν σχέσεις με τα υπόλοιπα μέλη της ομάδας. Όλα αυτά επιτυγχάνονται μέσα από κινητικά ερεθίσματα, προσαρμοσμένα στα κατάλληλα ηλικιακά πλαίσια, τα οποία καλλιεργούν τις λεπτές και αδρές κινήσεις, τη χαλάρωση, την αντίληψη, τη σκέψη, την αντίδραση και τη συνεργασία.
  Η ψυχοκινητική αγωγή, έχοντας στο επίκεντρο την ιδιαιτερότητα του κάθε παιδιού, προσφέρει ποικιλια κινητικών δραστηριοτήτων. Έτσι, φέρνει σε επαφή με την κίνηση ακόμη και τα παιδιά που δεν παίρνουν ευχαρίστηση από τα παραδοσιακά κινητικά παιχνίδια, προκαλώντας τους χαρά και ενισχύοντάς τους την αυτοπεποίθηση μέσω εναλλακτικών κινητικών δραστηριοτήτων. 
  Γι'αυτό και όσοι αναζητούν να ενταχθούν σε ομάδες ψυχοκινητικής στη Νέα Σμύρνη δεν έχουν παρά να περάσουν από το χώρο της Πυγολαμπίδας, στη διεύθυνση Ομήρου 70, στην πλατεία Νέας Σμύρνης. Εκεί θα μπορέσουν να εγγραφούν στο τμήμα ψυχοκινητικής βρεφών και γονέων που λειτουργεί, προκειμένου να προσφέρει καινούρια ερεθίσματα στο παιδάκι τους και να το ενθαρρύνει στα βήματα της ανάπτυξής του. Το τηλέφωνο επικοινωνίας είναι 211.4039129.